E-hälsomyndighetens servicenivåer (SLA)
1. Mål
Det övergripande syftet med detta SLA är att definiera och tydliggöra servicenivåer för E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, inklusive den service och support som E-hälsomyndigheten tillhandahåller de aktörer som ansluter till myndighetens tjänsteplattform respektive utvecklar och förvaltar sådana IT-system.
2. Avgränsning
E-hälsomyndigheten tillhandahåller ett antal produkter till målgrupper inom vård och apotek för att möjliggöra åtkomst till myndighetens register. Användningen av flertalet av produkterna sker genom en systemleverantörs grafiska gränssnitt och E-hälsomyndighetens tjänstegränssnittet måste integreras i respektive system för att kunna användas enligt avsedd användning. Vissa produkter tillgängliggörs via web-gränssnitt som E-hälsomyndigheten tillhandahåller.
E-hälsomyndigheten tar inte ansvar för de delar som levereras av kundernas egen IT-organisation eller dess underkontrakterade leverantörer. Det innebär att E-hälsomyndighetens ansvar börjar och slutar i E-hälsomyndighetens tekniska gränssnitt.
Produkterna och dess underliggande tjänster/IT komponenter beskrivs mer utförligt i E-hälsomyndighetens handbok.
3. Servicenivåer
3.1 Tillgänglighet
Tjänsterna är öppna dygnet runt alla dagar.
Myndigheten har som mål att upprätthålla en tillgänglighet på 99,9 % på A-klassade system och 98 % på B-klassade system. Användarorganisationen äger dock inte rätt att göra gällande några påföljder gentemot E-hälsomyndigheten om inte nämnda tillgänglighet nås.
I målet för tjänstens tillgänglighet ingår inte planerade avbrott eller avbrott orsakade av yttre omständigheter utanför myndighetens kontroll. Till exempel:
Avbrott till följd av ändringar hos kunden som direkt eller indirekt kan påverka funktionaliteten hos E-hälsomyndighetens register eller tjänster.
Avbrott som orsakas av åtgärd, nätverkskomponenter, programvara eller maskinenheter utanför E-hälsomyndigheten och som E-hälsomyndigheten ej ansvarar för.
Avbrott till följd av force majeure-händelse.
Avbrott till följd av planerade driftavbrott i form av servicefönster.
På E-hälsomyndighetens externa webbplats www.ehalsomyndigheten.se visas information och tidpunkter för våra servicefönster.
3.2 Support
3.2.1 Öppettider
E-hälsomyndighetens servicedesk erbjuder en samlad och enhetlig kontaktyta för hantering av inkommande ärenden rörande IT-tjänsten.
Servicedesk öppettider: helgfri måndag till fredag 08.00-18.00.
För kontaktuppgifter till servicedesk se www.ehalsomyndigheten.se.
3.2.2 Beredskap (utanför kontorstid)
E-hälsomyndigheten har beredskap utanför kontorstid. Beredskapen innefattar hantering och eskalering av incidenter enligt prioritet 1 och 2 (se prioriteringsmatris under punkt 3.3.2).
Övriga ärenden kan skickas in till myndigheten utanför kontorstid men omhändertas när servicedesk är bemannad.
För att nå beredskapen används Servicedesk telefonnummer och ”akut ärende” väljs.
3.2.3 Rapportering av fel och störningar
Servicedesk eller motsvarande funktion hos respektive aktör ansvarar för att rapportera in fel och incidenter kopplade till användning av myndighetens produkter till E-hälsomyndighetens servicedesk baserat på mottagna larm eller egna observationer.
Vid indikationer eller misstanke om att ett allvarligt fel föreligger publicerar E-hälsomyndigheten ett meddelande om vilken eller vilka tjänster som berörs under driftinformation på myndighetens webb www.ehalsomyndigheten.se.
Utöver kommunikationen som läggs ut på webben sker kommunikation via förutbestämda maillistor samt till viss del via sms. Varje part är själv ansvarig för att säkerställa att kontaktuppgifter (mailadresser och telefonnummer) är aktuella och uppdaterade vid var gällande tid.
3.2.4 Svarstider servicedesk
Myndighetens mål är att under ordinarie öppettider hantera inkomna ärenden enligt nedan:
Incidenthantering
Prioritet |
Hantering |
1 |
Felsökning påbörjas omgående. Felrättning pågår även utanför ordinarie öppettider. |
2 |
Felsökning påbörjas omgående. Felrättning pågår även utanför ordinarie öppettider. |
3 |
Felsökning påbörjas snarast möjligt. Återkoppling inom 3 arbetsdagar. |
Ärendehantering
Prioritet |
Hantering |
5 |
Service request. Återkoppling inom 5 arbetsdagar. |
Ovanstående svarstider omfattar endast de ärenden som är kompletta vid registrering och inte kräver uppföljning och förtydligande från kund.
1.1.1 Prioritering
Prioritering av incidenter och ärenden baseras på ITIL ramverkets prioriteringsmatris.
1.2 Supporthantering
E-hälsomyndigheten arbetar med en supportprocess som inkluderar hantering av både incidenter och service requests.
En incident är varje händelse som inte omfattas av den vanliga tjänsteleveransen och som orsakar, eller kan orsaka, avbrott eller sänkt kvalitet i tjänsten.
En service request är en händelse i form av en beställning eller förfrågan av IT-relaterad karaktär.
Målet med processen är att hantera inkomna ärenden med minsta möjliga påverkan på verksamheten och användning av myndighetens tjänster. Läs mer om E-hälsomyndighetens supportprocess och prioriteringsmatris till höger på denna sida.
2. Uppföljning
Uppföljning kring efterlevnad av SLA görs löpande. Varje kvartal sammanställs en rapport över antalet registrerade Service Request och incidenter.
3. Releasehantering
E-hälsomyndigheten har parallellt två aktuella versioner av tjänsteplattformen i produktion. Externa system kan endast använda tjänster från ett och samma versionspaket.
3.1 Releasetyper
Inom E-hälsomyndigheten finns två typer av Release:
Extern release: Release som får innehålla förändringar som kräver anpassning av anropande system.
Intern release: Release som endast får innehålla förändringar som inte kräver anpassning av anropande system. Antalet kan variera under året beroende på de förutsättningar/behov som råder.
3.2 Releasebeteckningar
Releasebeteckningen beskriver vilken typ av release det är. Förändring av nivå 1 innebär en extern release som kräver anpassning av anslutande system. Nivå 2 innebär att det är en intern release som inte kräver anpassning av anslutande system.
Nedan följer ett exempel av varje releasetyp:
3.3 Kommunikation vid release och ändringshantering
Releaseinformation publiceras i E-hälsomyndighetens handbok eller på annat sätt som E-hälsomyndigheten anvisar i god tid innan respektive release oavsett typ. Utöver kommunikationen som publiceras i handboken sker kommunikation via förutbestämda maillistor samt till viss del via sms. Varje användarorganisation är själv ansvarig för att säkerställa att mailadresser och telefonnummer är aktuella och uppdaterade vid var gällande tid.
Term |
Definition |
NMI |
Nationella Medicinska Infomationssystem |
ITIL |
Information Technology Infrastructure Library |
Major incident |
Allvarlig incident |
Service request |
Tjänsteförfrågan |
Versionshistorik
7.0 | 2019-12-11 | Redaktionella ändringar, ny stavning E-hälsomyndigheten Lagt till tabell versionshistorik |
---|